III Biegły rewident
6. Działalność samodzielna
Urzędniczenie
zawodu księgowego
Sprawozdanie partii i różnice kursowe (z opowiadania kolegi): dowiedziałem się z trzeciej ręki o śmiesznej sytuacji, która dotyczyła rozliczenia wydatków partii, która wykazała różnice kursowe. W pierwszej wersji Państwowa Komisja Wyborcza odrzuciła rozliczenie, ponieważ różnice kursowe nie figurowały w zestawie dopuszczalnych wydatków.
Wniosek: inne partie nie wykazywały w sprawozdaniach finansowych różnic kursowych?
Spółki notowane na giełdzie otrzymują od Komisji Nadzoru Finansowego i Giełdy różne checklisty, których zadaniem jest pozyskanie danych potrzebnych do oceny poprawności sporządzanych sprawozdań finansowych. Oceny sporządzenia checklisty dokonują urzędnicy. Znajomość rachunkowości przez te osoby jest szczątkowa. W jednej z takich checklist widziałem zarzut, że w części dotyczącej przepływów operacyjnych w sprawozdaniu z przepływów pieniężnych figuruje kwota wyniku na zbyciu rzeczowych aktywów trwałych; urzędnik nie miał tyle wiedzy i wyobraźni, aby dojść do wniosku, że kwota ta musi zostać wyeliminowana z przepływów operacyjnych i przeniesiona do przepływów inwestycyjnych.
Na koniec wspomnę o praktyce naginania zasad rachunkowości w celu dostosowania ewidencji w księgach rachunkowych do wymagań urzędników badających poprawność wykorzystania środków uzyskanych z funduszy europejskich. Wymagania te wynikają z wygody urzędniczej i braku wiedzy o rachunkowości; jeżeli coś nie zostanie pokazane w księgach według schematu, do którego urzędnik jest przyzwyczajony, to on tego nie ogarnie mentalnie, emocjonalnie i umysłowo, i odrzuci, a potem tłumacz się miesiącami i latami.
(To samo dotyczy urzędników PANA w odniesieniu do dokumentacji z badania sprawozdania finansowego. Jeżeli coś nie zostanie pokazane w księgach według schematu, do którego urzędnik jest przyzwyczajony, to on tego nie ogarnie mentalnie, emocjonalnie i umysłowo, i odrzuci, a potem tłumacz się miesiącami i latami).
Komentarze
Prześlij komentarz