Aneks. PANA
D wnioski i ryzyka ogólne
a)
Niekonkretność zarzutów.
Wśród
przedstawionych zarzutów większość ma charakter ogólny jak zarzuty nie
przestrzegania regulaminu Google’a; chociaż podane są przepisy (czasami nawet
bardzo dużo) to nie sprawia, że są to zarzuty konkretne; kiedy schodzi się na
poziom konkretów zarzuty ukazują się wyssane z palca.
b) Art. 84
ustawy o biegłych rewidentach
Art. 84. Sprawozdanie z badania jest sporządzane w oparciu o akta badania zgromadzone i opracowane przez kluczowego biegłego rewidenta w toku badania. Akta badania umożliwiają biegłemu rewidentowi niebiorącemu udziału w badaniu prześledzenie przebiegu badania i znalezienie uzasadnienia dla opinii o badanym sprawozdaniu finansowym wyrażonej w sprawozdaniu z badania.
PANA powoływała się na ten przepis, że oto kontrolujący w mojej dokumentacji z badania nie mogą znaleźć uzasadnienia dla opinii o badanym sprawozdaniu finansowym.
Ten przepis trzeba zmienić z następujących przyczyn:
- kontrolujący nie występują w tym postępowaniu jako biegli rewidenci, tylko jako osoby spoza korporacji biegłych rewidentów, bo takie było uzasadnienie i sens powołania PANA; wobec tego, aby można było powołać się na ten przepis, trzeba byłoby powołać jakiegoś biegłego rewidenta wykonującego aktualnie zawód biegłego rewidenta na eksperta zadając mu pytanie: czy moja dokumentacja pozwala mu na prześledzenie badania i znalezienie uzasadnienia dla wystawionej opinii. Dokumentacja z kontroli PANA nie zawiera takiego dokumentu.
(PANA to sprzeczność sama w sobie: ma być instytucją zewnętrzną od PIBR (Polskiej Izby Biegłych Rewidentów), aby kontrolować biegłych rewidentów, tymczasem zatrudnia biegłych rewidentów nie wykonujących zawodu, a ekspertem ogólnym (nie wiadomo od czego) jest biegły rewident aktualnie wykonujący zawód.
Jaka piękna okazja do wyeliminowania dotychczasowego audytora i przejęcia klienta do własnego portfela zleceń, zwłaszcza przy dostępie do dokumentacji z badania, a szczególnie do skanów umów).
- przepis
pozwala na uznaniową ocenę dokumentacji w zależności od stanu wiedzy,
doświadczenia, mentalności, humoru oceniającego; nie do uniknięcia są
przypadki, że głupszy będzie oceniał mądrzejszego, mniej doświadczony bardziej
doświadczonego, a uprzedzony swojego „wroga”, o którym powziął z góry
przekonanie, że to potencjalny oszust.
c) PANA –
nowa osoba prawna na rynku usług audytorskich
PANA jako nowa osoba prawna na rynku audytorskim nie wie na ile może sobie pozwolić i prowadzi „rozpoznanie
bojem”: uznaje za błąd jak największą ilość działań audytorskich, a potem w
postępowaniu, także sądowym, sprawdza, co przejdzie, a co nie przejdzie. Z
czasem ustali się praktyka kontrolna i praktyka sądowa, póki jej nie ma jest
wolna amerykanka (np. upieranie się, że przekroczenie terminu wynikającego z własnego harmonogramu nie ma znaczenia
procesowego, nie wyrażenie zgody na moje skreślenie z PIBR na własny wniosek
(zostanie omówione później), czy sugerowanie w trakcie przesłuchania w PANA
biegłemu rewidentowi, aby przyznał się do win niepopełnionych.
d) Tendencja
do wypchnięcia z rynku małych firm
i) sabotowanie przez PANA prawa do uproszczenia procedur wynikających ze standardów w małych firmach audytorskich i w przypadku badania małych firm,
ii) rozpowszechnienie
przez standardy metody badanie sprawozdań finansowych „od góry” co ma
następujące wady:
czynnik |
„badanie od dołu” |
„badanie od góry” |
|
|
|
myśl główna |
uzyskanie dowodów na
to, czy sprawozdanie finansowe pokazuje prawdziwy obraz firmy |
sporządzenie
dokumentacji z badania, która redukuje do minimum odpowiedzialność firmy
audytorskiej (podobnie jak lekarz, który zamiast leczyć, wypełnia formularze
statystyczne) |
metoda badania |
od dołu do góry |
od góry do dołu |
opis metody |
najpierw testy, na
ich podstawie identyfikacja ryzyk |
identyfikacja ryzyk
na podstawie przeglądów analitycznych i rozmów z kierownictwem, na ich
podstawie planowanie testów (badanie przyjmuje formę przeglądu) |
ryzyka |
wynikające z badań
„na dole” |
wymyślane „na górze”
jak ryzyka (często pozorne) w prospekcie emisyjnym, których nazwanie ma
uchronić Zarząd przed ewentualnymi zarzutami inwestorów kupujących akcje
spółki |
standardy badania |
narzędzia, które mają
pomóc w pracy biegłego rewidenta |
regulamin podany do
wykonania jak w wojsku |
niezależność biegłego
rewidenta |
wysoka |
pozorna |
treść i forma |
przewaga treści |
przewaga formy |
czas badania |
pracochłonne |
oszczędza czas |
zysk finansowy
z projektu |
niższy |
wyższy |
postrzeganie zawodu
biegłego rewidenta przez społeczeństwo |
wolny zawód |
urzędnik z pieczątką,
członek „nadzwyczajnej kasty” wyposażony w przywileje typu dwuletnie umowy |
e) Tendencja
do zamiany zawodu niezależnego biegłego rewidenta w zawód urzędniczy
i) próba narzucenia takiej koncepcji pracy, że to biegły jest dla standardów, a nie standardy dla niezależnego biegłego, co spowoduje upadek zawodu.
ii) próba
zawłaszczenia przez PANA prawa do oceny dokumentacji audytorskiej poprzez
narzucenie jedynie obowiązujących wzorów i formularzy (których nawet standardy
badania nie przewidują); biegli rewidenci zamiast zajmować się badaniem, będą
koncentrowali się na papierologii, żeby zadowolić wymagania PANA. Mówiąc
metaforycznie: to łoże prokrustowe do przycinania niepokornych audytorów.
f) Tortury psychiczne
Należy się
także zastanowić, czy metoda badania zastosowana przez PANA nie zawiera
elementów tortur psychicznych: negatywne nastawienia kontrolowanych, w myśl
zasady, że jesteśmy potencjalnymi oszustami, brak zaufania do naszych ustnych wyjaśnień,
zarzuty wymyślane na siłę kapelusza. Definicja tortur jest następująca:
Komentarze
Prześlij komentarz